Pääkirjoitus

Pääkirjoitus 5/2020: Koukuttava mediahetki

veikko hiiriSuomalaiset käyttävät viestintävälineiden seuraamiseen päivittäin melkein kahdeksan tuntia. Se on paljon! Mediapäivä piteni parin vuoden tutkimusjaksolla lähes 20 minuutilla. Osuuttaan kasvattivat eniten videopalvelut, sosiaalinen media, maksulliset suoratoisto- ja tilausvideopalvelut ja – yllätys – televisio.

Mediaa seurataan eri ikäryhmissä erilaisin välinein. Nurkassa seisovan television tai radion ovat peitonneet liikkuvat päätelaitteet. Kannettava tietokone eli läppäri on myös jäänyt tablettien ja kännyköiden jalkoihin. Asioita seurataan ajasta ja paikasta riippumatta, usein on-line eli tosiaikaisesti, juuri silloin kun tapahtuu. Alle 30-vuotiaat viettävät somen ohella aikaa paljon musiikin suoratoistopalveluiden parissa.

Mediavalintoja määrittää yhä voimakkaammin mediahetki – milloin mediaa käytetään. Tähän vaikuttavat mieltymykset, hetken kesto, sijainti ja ympäröivät ihmiset: Kehtaako tiettyä lehteä lukea bussissa? Voiko tv-ohjelmaa katsoa perheen pienimpien ollessa hereillä? Parhaat mediasisällöt koukuttavat ja niissä roikutaan kaikki liikenevät hetket – kun seisotaan kassajonossa tai odotetaan linja-autoa. Painavammatkin tarinat tulevat ääni- ja e-kirjojen myötä kuluttajan taskuun. Lisäksi yhä suositummat pod castit tuovat ohjelmia luomaan ajatuksia.

Seurakuntakin on tehnyt (pakollisen) digiloikan. Edellisissä numeroissa kerroimme, kuinka striimaamme tapahtumia suorina nettiin. Teemme myös yhä enemmän videoiden ja radio-ohjelmien tallenteita. Neljässä kuukaudessa ohjelmille on kertynyt yli 20 000 katselukertaa. Nuorisotyön muotoina ovat jo pitkään olleet nettipelit, kuvien jakopalvelut ja viestialustat harrasteryhmineen. Paluuta ei enää ole vanhaan. Ensi vuonna panostamme verkkopalveluihin, audiovisuaalisiin ohjelmiin ja tavoittaviin live-lähetyksiin. Tämän Polun verkkolehti on osa tarjontaa, sinua varten. Pysy kanavalla!

Veikko Hiiri
päätoimittaja