Bibliodraama, Kulttuuri

Kadonnut poika – Raamattua tutuksi bibliodraaman keinoin

Tuhlaajapojan paluu –Rembrandtin öljyvärimaalaus

Tuhlaajapojan paluu –Rembrandt

Sirkka Jakonen on osallistunut muutaman kerran bibliodraamaryhmään, jossa tutustutaan Raamatun teksteihin draamallisin ottein. Hän on vaikuttunut metodista. Bibliodraama voi parhaimmillaan syventää ja lähentää suhdetta Raamattuun.

– Jokainen kokemus on ollut erilainen. Yhteistä on ollut tunne siitä, että pääsee lähestymään tuttua kertomusta uusista näkökulmista syvemmin ja koskettavasti, kertoo Jakonen.

Mitä bibliodraama on?

Bibliodraama on Raamatun tekstien tutkimista draaman keinoin. Se ei ole näyttelemistä tai esiintymistä, vaan heittäytymistä tutkimaan tekstiä ja myös sitä, mitä tekstissä jätetään kertomatta. Tutkimalla tuhansia vuosia vanhoja tekstejä draaman keinoin voidaan löytää yhteistä ihmisyyttä suhteessa muihin ryhmän jäseniin, mutta myös ihmisiin, jotka ovat eläneet tuhansia vuosia sitten, kirjoitusten syntyessä ja tallentuessa meille jälkipolville.

Metodeina käytetään kehollisia, visuaalisia ja auditiivisia keinoja. Bibliodraama voi sisältää dialogia, tanssia, piirtämistä ja kirjoittamista, elävien tai liikkumattomien patsaiden rakentamista ihmiskehoista, oikeastaan vain ohjaajan mielikuvitus on rajana toteutuksessa.

Raamattu sisältää syvää viisautta ja myötätuntoa, mutta on myös ihmisten kirjoittama ja ihmisten valitsemia näkökulmia sisältävä kirjoituskokoelma.
Bibliodraama tuo esiin sitä, että Raamatun kirjoitukset elävät kohdassa, jossa ihmisen tulkinta ja Pyhä Sana kohtaavat. Draamalliset keinot voivat nostaa esiin myös kysymyksiä. Saako sanaa käsitellä näin? Meneekö jotakin rikki?

Bibliodraama voi viedä syviin sisäisiin prosesseihin. Se ei ole sielunhoitoa, mutta draamallisen tekstin käsittelyn kautta ihminen voi päästä kiinni oman mielensä salattuihin puoliin. Toisaalta bibliodraamaan voi osallistua myös hyvin kevyellä otteella.

– Mitä enemmän on valmis heittäytymään tekstin käsittelyyn, sitä enemmän työskentelystä saa itselleen, tietää Jakonen.

Riitta Kuusi on kokenut bibliodraamaohjaaja. Hän vakuuttaa, että bibliodraamassa ryhmäläisen ei tarvitse osata mitään.

– Bibliodraamaan osallistuja ei voi tehdä virheitä. Kaikki, mitä tapahtuu on oikein. Ryhmä kantaa ja tuottaa yhteisen tulkinnan. On hienoa ammentaa toisten oivalluksista ja ottaa ryhmänä vastaan se, mitä yhteisellä matkalla tapahtuu, toteaa Kuusi.

Raamattuun sisältyy huumoria ja kärjistyksiä. Se ei ole elämälle vieras kirja. Bibliodraaman avulla voi tutkia erityisesti myös sitä, mitä ei kerrota; mitä mahdollisesti tapahtui, kun kertoja käänsi katseensa pois ja Jeesus ja opetuslapset jatkoivat matkaa seuraavaan kaupunkiin.

Toisaalta monet Raamatun kertomukset saattavat olla meille jo niin tuttuja, että emme oikeastaan enää pysähdy kuulemaan, mistä ne kertovat. Teksti tuntuu kulkevan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Bibliodraama luo uusia näkökulmia, koska se saa tekstin keskustelemaan elämän kanssa ja auttaa muistamaan, että Raamatun henkilöt eivät ole kiiltokuvia tai paperinmakuisia ”esimerkkitapauksia”, vaan lihaa ja verta olevia ihmisiä, kuten mekin.

Missä ja milloin tätä voi kokea?

Kadonnut poika – bibliodraamaa tuhlaajapojan liepeillä

Ohjaamme neljän kerran avoimen bibliodraamaryhmän tuhlaajapoika-kertomuksen kautta. Jokainen kerta on itsenäinen kurkistus evankeliumin maailmaan yhdestä näkökulmasta. Osallistuja voi itse ja omien aikataulujensa mukaan päättää, kuinka moneen tapaamiseen osallistuu ja tulla paikan päälle, ennakkoilmoittautumista ei ole.

Tapaamiset Lähemäen seurakuntakeskuksella:
pe 21.10. klo 18.00
la 22.10. klo 15.00
la 29.10. klo 15.00
su 30.10. klo 15.00

Kunkin kokoontumisen kesto on noin kaksi tuntia. Ohjaajina Riitta Kuusi ja Tuulia Ikonen. Tervetuloa!

Teksti: Tuulia Ikonen